شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

دسترسي کاربران ايراني به برنامه‌هاي IOS و اندرويد برقرار شد

اندرويد

سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱:۰۰


دو روز پيش شرکت اپل سايت فروشگاه اينترنتي خود را به روي ايراني‌ها باز کرد و گفت که برخي محدوديت‌هاي صادرات محصول به ايران را برداشته است. شب گذشته نيز گوگل اين کار را تکرار کرد.

 به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، خرداد ماه بود که وندى شرمن، معاون وزير امور خارجه آمريکا در گفت‌وگو با بى‌بى‌سي از لغو تحريم‌ فروش تلفن همراه و رايانه به ايران خبر داد و گفت که آمريکا در پي رفع موانع فروش مواد غذايي و دارو به ايران است.

خانم شرمن که به نمايندگي از آمريکا در گروه 1+5 با ايران مذاکره مي کند، گفت فردا پنجشنبه 30 مي (9 خرداد) مجوز کلى براى لغو اين تحريم ها صادر خواهد شد و راه براى فروش قانونى وسايل ارتباطى به ايران باز مي‌شود.

او گفت: «اين تصميم را گرفتيم تا تحريم‌ها مانعى براى استفاده از تکنولوژى‌هايى که مردم براى ارتباط بهتر و سريعتر به آنها نياز دارند، ايجاد نکند. اين موضوع هم شامل سخت افزار مي شود و هم شامل نرم افزار. باراک اوباما، رئيس جمهورى آمريکا متعهد است که جلوي ايجاد يک «پرده آهنين ارتباطي» دور ايران را بگيرد».

اما پنجشنبه‌هاي بسياري از آن پنجشنبه‌اي که شرمن از آن ياد کرده بود گذشت و اتفاقي نيفتند. تا دو روز پيش که در يکي از روزهاي نخست ماه شهريور، شرکت اپل در اطلاعيه‌اي برداشته شدن محدوديت صادرات محصول به ايران ( در مورد برخي محصولات) را اعلام کرد. روز گذشته نيز شرکت گوگل برداشته شدن محدوديت کاربران ايراني در دسترسي به فروشگاه آنلاين خود (گوگل پلي) را اعلام کرد.

بر اساس تصميم شرکت اپل و بنا به اعمال سياست‌هاي خاص از جانب آمريکا، ايران از ليست سياه اين شرکت خارج و به رده D در ليست کشورهايي که اپل محصولاتش را به آنها صادر مي‌کند انتقال يافته است. ليست D شامل کشورهايي نظير افغانستان، عراق و... است که برخي از محصولات اپل به آنها صادر مي‌شود.

اما در نتيجه برداشته شدن محدوديت‌هاي دو شرکت آمريکايي اپل و گوگل از روي کابرران ايراني، هم‌اکنون فعلا دسترسي به فروشگاه‌هاي آنلاين اين دو شرکت مقدور شده است؛ نه امکاني بيشتر.

پيش از اين نيز ايراني‌ها از طريق روش‌هاي جايگزين و فروشگاه‌هاي محلي برنامه‌هاي همراه به برنامه‌هاي مورد نظرشان دسترسي داشتند. از جمله اين سايت‌هاي ايراني مي‌توان به سايت‌هاي کافه‌بازار و کندو، براي فروش برنامه‌هاي اندرويد و سايت سيبچه، براي فروش برنامه‌هاي سيستم‌عامل اپل اشاره کرد.

بايد ديد علاوه بر امکان دسترسي به فروشگاه‌هاي آنلاين که براي اين دو شرکت امريکايي درآمد زا است، پس از اين گوگل و اپل چه محدوديت‌هاي ديگري از کاربران ايراني حذف خواهند کرد. براي مثال آيا گارانتي اپل، محصولات فراوان اين شرکت که در دست ايراني‌ها است را شامل خواهد شد؟

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو